lauantai 19. syyskuuta 2015

TiTe ja Data vaihto Aveirossa

Kolme TiTen ja kaksi Datan opiskelijaa pääsivät vaihtoon lämpimään Portugaliin ajalle 18.9 - 3.10. Tässä ohjaavien opettajien (Kimmo Kotro 18. - 24.9, Juha Alatalo 23.9 -3.10) mietteitä.

23.9 Opettajien tykypäivä

Tänään menimme mukaan opettajien tykypäivään. Ana sanoi meille eilen, että menemme tutustumaan Óbidos-nimiseen keskiaikaiseen kaupunkiin ja syömme siellä lounaan.

Tänään aamulla meille selvisi, että kyseessä olikin Picnic-tyyppinen tapahtuma. Jokaisen oli siis tarkoitus tuoda jotakin. No, kuokkimalla siitä selvittiin ja ruokaa jäi todella paljon yli.

Ennen ruokaa kävimme viinitilan ylläpitämässä puistossa.  Samaisella tilanomistajalla on kuulemma lukuisia tiloja ympäri maata ja jokaisen yhteydessä on jokin museo tai muu nähtävyys. Ilmeisen varakas tilallinen ainakin puistosta päätellen. Tilakaupassa oli myynnissä tietenkin tilan viiniä kohtuulliseen hintaan. Opiskelijatkin ostivat muutaman pullon, osalle meinasi tosin tulla SuloVilen-kompleksi. Meinasi siis tarttua käteen useampikin pullo, kun oli niin halpaa.

Picnicillä oli hyvän ruoan lisäksi tarjolla myös reilusti viiniä, mikä sopi hyvin tilaisuuden luonteeseen. Opiskelijatkin pääsivät tutustumaan eurooppalaiseen juonakulttuuriin. Toisaalta samalla reissulla olleet tsekkiläisvieraat näyttivät hyvää esimerkkiä huonosta esimerkistä. Kovasti kippistelivät ja voivottelivat terävien puutetta. Olivat siis opettajia tms. Saman erasmus-rahoituksen avulla matkassa kuin mekin.

Keskiaikainen kaupunki oli nätti, melko samanlainen kuin Tallinnan vanha kaupunki. Meillä oli leikkimielinen kilpailu, jossa piti selvittää kaupungin historiaa. Olimme Anan ryhmässä ja hän otti kipailun melko tosissaan, todennäköisesti ainoana koko henkilökunnasta.

Paluumatkalla melko heikossa hapessa olleet tsekit viihdyttivät bussia laulullaan. Kukaan ei sitä varsinaisesti tilannut eivätkä ymmärtäneet lopettaa, vaikka heille siitä kuinka vinkattiin. Niinpä portugalilaiset päättivät laulaa heidät hiljaisiksi. Se onnistuikin erinomaisesti ja loppuaika kuunneltiinkin sitten erinäisiä portugalilaisia ralleja. Onneksi meillä molenna oli kuulokkeet mukana.

Viinitilalla

Óbidos

Kohtuu hyvää syötävää.

Päivän lopuksi kävimme hakemassa toimivat nettilaitteistot Analta, joten tästä eteenpäin pitäisi yhteyksien pelata.

Tämä oli meikäläisen viimeinen päivitys. Jätän opiskelijat ja päivittämiset Juhan vastuulla ja lähden huomenna aamulla kotimatkalle.

22.9 Päivä täynnä tapahtumia

Tänään oli päivä täynnä tapahtumia. Aamulla lähdimme koulun opettajien kanssa tutustumaan uuteen toimipisteeseen. Matka kesti bussilla noin tunnin, paikka on keskellä ei mitään vanhassa teollisuusrakennuksessa. Opettajat eivät olleet uudesta sijainnista mielissään, vaikka maisemat on komeat. Päivittäinen työmatka tulee monella olemaan noin 100km, kun he tähän asti ovat asuneet työpaikkansa lähellä.

Tilat olivat kyllä komeat, mutta oikeastaan jo valmiiksi hieman alimitoitettu opiskelijamäärälle. Opiskelijat tosiaan tulevat päivittäin bussilla Aveirosta Vouga parkiin. Mielenkiintoinen konsepti.
Valmiina lähtöön Vouga parkiin.
Sisääntulo oppilaitokseen.
Ruokala. Tänne pitäisi mahtua 500 opiskelijaa. Joutuvat ehkä hieman porrastamaan.
Uusi toimipiste on vanha taikinatehdas.

Vougan (eli uuden toimipisteen) jälkeen
kävimme hakemassa lähikaupasta paistettua kanaa lounaaksi ja söimme sen pikapikaa kotona.

Lounas. Hyvää ja ravitsevaa.

Lounaan jälkeen lähdimme tutustumaan paikallisen kännyköiden maahantuojan ja jakelijan Aveicellularin, tiloihin. Reissu oli mielenkiintoinen, yritys myy kännyköitä myös ulkomaille ja kilpailee siellä lähinnä palvelulla ja nopealla toimitusajalla. Sinänsä hauska toimintamalli, että yrityksellä on toimintaa myös kehittyvissä maissa. Lähinnä Angolassa. Sinne he saavat myytyä tuotteet, jotka muuten meinaavat jäädä varastoon.

Matkalla Aveicellulariin

Aveicellular sijaitsee pienessä kyläpahasessa ja työntekijät ovat lähinnä paikallisia.

Aveicellularin jälkeen saimme kyydin rannalle, jossa meitä odotti Aveirasurffin opettaja. Puimme märkäpuvut päälle ja lähdimme rannalle. Jätin opiskelijat ammattitaitoisen opettajan kontolle ja lähdin itse nauttimaan aalloista. Aallot olivat hieman heikot laskuveden vuoksi, mutta aloittelijoille juuri hyvät. Opiskelijat ainakin väittivät tykänneensä, sanoivat tosin raskaaksi lajiksi. Sitä se toki onkin.

Opiskelijat pitivät surffauksesta.

Surffiopettaja suositteli parille opiskelijalle huomattavaa kunnon kohotusta. Parin tunnin sessio rokotti kulttuurirahaa 25€/opiskelija. Yritin maksaa myös itsestäni, mutta ei maksanut kuulemma minulle mitään. Ehkä autoin pukemisessa, riisumisessa ja yleisissä järjestelyissä sen verran, että välinevuokra oli sillä kuitattu.

Ei pöllömpi päivä.

Rannalta lähdimme sitten bussilla kotia kohti ja kotimatkalla ostimme aamupalavarastoihin täydennystä. Kotona odottikin sitten jo Juha sohvalla möllöttäen.

Oma serveri. Saatiin Meo:n WiFi jaettua omaan langattomaan verkkoon. Windows 7:lla onnistui, kasilla ei mahdollista.

21.9 Ensimmäinen koulupäivä, tavallaan

Tänään piti olla ensimmäinen opiskelu/TOP -päivä. Menimme sovitusti koululle klo 9:15 ja meille esiteltiin paikat ja koulun toimintaa.  Opiskelijat ( ja ehkä vähän opettajakin) kauhisteli hieman koulun tiukkoja toimintamalleja. Kännykät pitää jättää lokerikkoon luokkaan tullessa ja ensimmäisestäkin myöhästymisestä menwe tieto vanhemmille, jotka joutuvat sen koululle selvittämään. Näin siis myös täysi-ikäisten kanssa. Ehkä niillä on saatu pudokkaiden määrää vähennettyä.

Keskimäärin 17% portugalin nuorisosta jättää koulut kesken. Yritin kysellä mikä tuo prosentti on yhteistyöoppilaitoksessamme, jossa asian ehkäisyyn panostetaan, mutta en saanut kunnollista vastausta. Ilmeisesti kuitenkin pienempi.

Vasemmalla koulun johtaja, oikealla yhteyshenkilömme Ana.

Tämän ensimmäisen viikon ohjelma on vielä työn alla ja melkolailla auki. Paikallinen opetusministeriö oli kuulemma pari viikkoa sitten ilmoittanut muutoksista ja niinpä tämän koulun aloitusta piti viivästää viikolla, että muutokset saatiin toteutettua. Kaikkien opettajien lukujärjestykset menivät kuulemma uusiksi.

Opiskelijat tulevat siis paikalle vasta torstaina, eli täällä on nyt noin sata opettajaa ja meidän opiskelijat.

Näyttäisi kuitenkin siltä, että porukka pääsee loppuviikosta uuteen toimipaikkaan laittamaan paikkoja kuntoon.

Tämän päivän tehtäväksi kaivettiin paikallisen ATK-tuen varastoista vanhoja koneita, jotka pitää testata. Tai kai ne olisivat menneet romutukseen, ellemme olisi tulleet paikalle.
Koneisiin asennetaan Ubuntu käyttöjärjestelmäksi ja niille rakennetaan lähiverkko. Valitettavasti eivät löytäneet meille kuin kaksi näppäimistöä ja yhden hiiren. Hidastaa hieman työskentelyä ja osa opiskelijoista joutuu surffailemaan puhelimellaan.

Varsinaisia TOP-paikkoja ei ole luvassa, vaan näillä näkymin kaksi viikkoa ollaan koululla. Ensimmäinen viikko täällä pääkoululla ja toinen viikko uudessa toimipisteessä. Ensi viikolla onneksi pääsevät vähän näkemään paikallisia opiskelijoita.
Täällä koulupäivät ovat pitkiä, 9-18 joka päivä. Tunnin välein on 10min tauko ja lounas kestää 1h 20min. Tämän päivän toimintojen perusteella voisin sanoa, että tehostamisen varaa on.

Päivän lopuksi sain sovittua huomiselle surffikoulunkin. Huomenna onkin täysi päivä. Aamulla lähdemme tutustumaan uuteen toimipaikkaan, sieltä menemme yritysvierailulle ja sieltä suoraan surffaamaan.

Työpäivän jälkeen kaikki olivat yksimielisiä siitä, että päivällinen mennään syömään Mäkkiin. Lounaaksi söimme mikrolasagnea. Niinpä suuntasimme askeleemme kauppakeskukseen.
Burgerit maistuivat kaikille. Huomattavasti parempaa oli kuin edellispäivän pöperöt Costa Novassa.

20.9 Elinpiiri laajenee

Sunnuntaina herätys oli jälleen klo 9. Aamiainen meni sujuvasti ja kaikki tekivät hommansa sovitusti. Suihkuhommissa menikin sitten aikaa niin, että vasta yhdentoista aikaan päästiin liikkeelle. Tässä kohti pitää huomenna selvästi petrata, että päästään ajoissa kouluun. Etsimme kovasti myös talon roskista, emme löytäneet. Pitää kysyä huomenna paikallisilta missä se sijaitsee.

Tämän päivän agendalla oli käynti rannalla. Tarkoituksena oli päästä kokeilemaan surffausta, mutta se ei valitettavasti onnistunut. Menimme vahingossa väärälle rannalle. No, ensi viikolla kokeillaan uudelleen, kaikki odottavat sitä innolla.

Eilen kaupunki oli tyhjä, tänään täynnä porukkaa. Turisteja oli paljon, mutta oli paikallisetkin liikkeellä. Kanaalin rannalla jouduimme odottelemaan bussia tunnin verran. Samalla pääsimme seuraamaan paikallisen ambulanssihenkilöstön toimintaa, kun humalaisen oloinen mies tuupertui pysäkillä maahan.

Bussimatka oli yllättävän kallis, 2,30€ per suunta eikä mitään opiskelija-alennuksia ollut. Muutenkin hintataso täällä on lähellä kotimaan. Lähinnä turhakkeet kuten tupakka ja alkoholi ovat halvempia. Ja leipä.

Costa Nova, rantapaikka, jossa kävimme, oli todella kivan näköinen. Selvästi se oli myös paikallisten suosiossa, ihmisiä oli siellä reilusti. Tuli näköjään otettua vain kuvia, joissa ei muita kuin opiskelijamme juuri näy.

Auringossa pötköttelimme pari tuntia, jonka jälkeen suunnistimme syömään. En suostunut valitsemaan ruokapaikkaa, vaan laitoin opiskelijat tekemään valinnan yhteistuumin. Siinä meni sitten hieman aikaa, mutta onnistui kuitenkin hyvin. Ruokavalio oli kovin eilisen kaltainen. Osa otti pizzaa, osa hampurilaisia.

Ruokailun jälkeen kello alkoikin olla jo kuusi ja aloimme lampsia bussipysäkille. Bussi meni lähes nenän edestä ja niinpä pääsimme taas odottamaan lähes tunnin seuraavaa. Odottaessa aurinko alkoi laskea ja lämpötila samaan tahtiin. Kaikille alkoi tulla hieman kylmä. Bussia odotellessa seurasimme matelevaa autojonoa. Paikallisia oli ollut sunnuntainvietossa todella paljon ja kaikki olivat lähdössä kotiin samaan aikaan.
Kotimatka kesti meilläkin jonkin aikaa. Bussipysäkiltä kotiin kävellessä tuli mieleen, että täällä on julkinen liikenne melko kehnoissa kantimissa. Vaikka asumme kantakaupungissa, meillä on parin kilometrin kävelymatka lähimmältä bussipysäkiltä kotiin.
Iltapalaksi söimme eilen tekemääni jellyä, monet maistoivat ensi kertaa. Ajattelin, että on vähän niinkuin paikallista ruokaa. Onhan tuo melko suosittu jälkiruoka eteläeuroopassa ja eteläamerikassa.
19.9 Tutustumista paikkoihin

Tänään laitoimme herätyskellot soimaan klo 9 ja suurin osa heräsikin silloin. Aamupalan yhteydessä huomasin, että porukkaa pitää hieman opastaa yhteisten asioiden tekemiseen. Oletuksena ilmeisesti oli, että opettaja tekee aamiaisen ;) Opastuksen jälkeen kaikki tekivät tehtävänsä hienosti.

Blogikirjoitusten tekeminen osoittautui hankalaksi, koska asuinpaikassamme ei ole lainkaan nettiä. Kundit olivat ostaneen Lissabonissa itselleen paikalliset prepaidit viiden gigan datansiirrolla. Lunastin yhden sellaisen talolle, jotta yhteydet toimisivat edes jotenkin.

Aamiaisen jälkeen lähdimme kiertämään kaupunkia. Mukavan näköinen paikka, jonka läpi kulkee kanava. Kanavalla kulkevat lähinnä turistien kuljetukseen tarkoitetut vanhan kalastusveneet.

Kulttuurinälkä tyydytettiin pariin kirkkoon ja yhteen museoon tutustumalla. Museo oli yllättävän laaja, lähinnä uskonnolliseen taiteeseen ja paikalliseen pyhimykseen keskittynyt. Aikaa sen kiertämiseen kului pari tuntia.

Nämä hiukset ovat 1400-luvulla eläneen pyhimyksen, Joannan. Napsittu päästä 1600-luvulla.

Tämän museokäynnin johdosta reflektoimme hiukan uskontojen vaikutusta kulttuuriin ja paikalliseen elämään.
Lounas, tai päivän ainoa lämmin ruoka, syötiin tänään Telepizzassa.

Ruoan jälkeen kiersimme vielä jonkin aikaa lähiympäristöä ja kävimme ostamassa hiukan lisää ruokaa ja puuttuneita keittiötarvikkeita.

Päivä oli kaikille melko rankka ja porukka rentoutui illalla telkkarin ääressä. Kolmen tunnin telkkarin tuijotuksen jälkeen kolme opiskelijaa lähti tutustumaan paikalliseen yöelämään, josta kotiutuivat sopimuksen mukaisesti puoleen yöhön mennessä.

18.9 Matka Aveiroon

Matkamme alkoi hyvissä ajoin perjantai-aamuna. Kone lähti klo 07, joten kentällä piti olla jo kello 05. Ohjaajamme Juha Nieminen lähti ystävällisesti viemään meidät kentälle ja noukki meidät kotiovelta kyytiin. Kaikki opiskelijat olivat skarppina pystyssä. Motivaatio oli siis huomattavasti tavallista koulupäivää parempi.

Lensimme Lissaboniin Amsterdamin kautta. Vaihtoaika oli yli 4h, mutta se meni yllättävän joutuisasti. Lissabonista oli vielä 2,5h junamatka Aveiroon. Junaa jouduimme odottamaan pari tuntia, koska juna johon oli alun perin tarkoitus mennä, oli jo täynnä. Perillä Aveirossa olimme 20:30 ja meitä vastassa oli auto kuljettajineen. Juna-asemalta ei onneksi ollut pitkä matka asuntoomme, joten ehdimme käydä vielä lähikaupassa ostamassa ruokatarpeita.

1. Hyvältä näyttää. Matkalaukku pakattu ja aamulla sitten Helsinki-Vantaalle...

1. Ainiin, sä tuletkin jo huomenna. Tervetuloa vaan. Keskiviikkona lähdetäänkin sitten heti kulttuurimatkalle koko päiväksi.

2. Näyttääpä kivalta Alpoki ihan soijassa :D T.Young Huzla Junior O

3. Kiitos mukavista päivityksistä. Työmatkalla voi siis olla ihan kivaakin - toivottavasti.