Matkustusaika 14.-15.9.2015.
Matkalla mukana Jari Karttunen sekä Pia Haarala, Frans Winsten, Emil Luukkonen.
Matkan tavoitteena oli tutustua amsterdamilaiseen kulttuurialan oppilaitokseen ja tulevaisuuden yhteistyökuvioiden ideointi (mm. opiskelijaliikkuvuudet). Omana erityiskiinnostuksen kohteenani k.o. oppilaitoksen tanssialan koulutus.
Saapuminen MBO College Zuidiin
on hämmentävä: kadulta sisään siirtyessäsi tuntuu kuin olisit saapunut
ostoskeskukseen. Katutasossa on nimittäin supermarket ja ravintola sekä
rullaportaat. Kun sitten nouset hissillä tai rullaportaissa kerroksiin 2-6,
oletkin oppilaitosmaailmassa.
Päivä MBO College Zuidissa
alkoi ensin koulutusjohtajien ja -päälliköiden tervetulotilaisuudella, jossa
saimme myös perustietoa suuresta oppilaitoksesta (yhteensä 3700 opiskelijaa).
Tutustuimme kulttuurialan koulutuspäällikön johdolla musiikki- ja tanssialaan.
Aloitimme kierroksen musiikkialan tunteihin tutustumalla josta siirryimme
tanssiosastolle. Vierailimme balettitunnilla, draamatunnilla ja modernin
tanssin tunnilla. Baletissa venäläinen Vaganova-tekniikka on koulussa edelleen
kova sana. Opettaja Marga Douma-Alta integroi tanssin historiaa hienosti ja
asiantuntevasti osaksi oppimista. Näimme ensimmäisen vuoden opiskelijoiden
tunnin ja yksilöiden taso oli kirjava. Kehittymisen myötä tulee lisää taitoja
ja osaamista mikä näkyikin modernin tanssin tunnilla jolla oli toisen vuoden
opiskelijoita. He opettelivat tunnilla Beyoncé´n kappaleen koreografiaa -tismalleen
kuten se on WMA:n esityksessä. Hyvä käytänne, jonka benchmarkkaan Keskuspuistoon!
Hississä opettaja Marga kertoi,
että tuntee Suomesta vain yhden tanssijan, Merja Koskiniemen. Kerroinpa siihen,
että sattumoisin tunnen Merjan ja olin kuin olinkin hänen työpajassaan
Tampereella viime kesänä. Tästä syntyi kiva yhteys ja pian Marga oli jo hakenut
kirjoittamansa kirjan jazztanssista jota tutkailimme. Löytyi lisää tuttuja: jazztanssin
Mattox-tekniikan opettaja Erica Rooda, jolta olen k.o. tekniikan oppinut. Tästä olikin hyvä siirtyä working lunchille ja
juttua riitti! Yhteys Margan kanssa syveni ja puhuimme myös tärkeistä
pedagogisista seikoista tanssissa: kasvatuksellisista elementeistä tanssissa ja
tanssijan työn nykyvaatimuksista. MBOn tanssialan ammatillisen tutkinnon
suorittaneista harva hakeutuu korkea-asteelle koska kokee korkeammat opinnot
liian teoreettisina. Ammattikoulu tuottaa käytännön tekijöitä. Puhuimme myös
tanssijan työn eettisistä ja moraalisista seikoista koska usein pyydetään
töihin pienellä korvauksella tai ilman korvausta sillä verukkeella ett äse
edistää tanssijan uraa ja hänen tunnettuuttaan. Tähän Margalla on tiukka linja:
hän sanoo opiskelijoilleen että ilmaistyötä voi tehdä kerran tai kaksi mutta
siinä menee raja koska muutoin siitä tulee vallitseva käytäntö. Voin myös sanoa
että Margan työstä näkyy pedagoginen rakkaus. Marga aloittaa pian myös
kansainvälisten hankkeiden yhteyshenkilönä ja hänellä on näyttöjä hankkeista
aina Kiinaa myöten.
Kierros jatkui työlounaan
jälkeen vielä tanssiosastolle jossa näin aivan pikaisesti jazz-tuntia jossa
harjoiteltiin liikkuvia askelsarjoja diagonaalissa aivan samaan tyyliin kuin
meillä Keskuspuistossakin. Siirryimme siitä sitten tanssijoiden pukuvarastoon,
joka tuntui olevan Margalle kunnia-asia: kaikki oli järjestyksessä ja hyvin
huollettua. Tällainen pukuvarasto myös meille uuteen Puustellinmäen
koulukiinteistöön!
Vielä ennen lähtöämme Marga
kertoi vielä koulun valmentavasta tanssikoulutuksesta, johon haetaan ja se on
varsin suosittu. Iltapäivisin ja iltaisin tapahtuva valmentava tanssikoulutus
takaa myös sen että ammatilliseen koulutukseen hakeutuvilla on tarvittava ja
riittävä kuva alan vaatimuksista ja käytänteistä. Lisäksi koulu saa hyvät
valmiudet omaavia hakijoita ammatilliselle puolelle.
Päivä päättyi koulurakennuksen aulaan ja poskisuudelmat jaettiin hymyssä suin.(Kolme [3!] poskisuudelmaa hollantilaisittain kuten Marga meitä lopuksi opetti :)).
Oppilaitoksen modernit tilat olivat toimivat ja värikkäät -uskon että tästä vierailusta sai myös hyviä visioita ja käytänteitä Puustellinmäen uudisrakennukseen. Lisäksi amsterdamilaisten opettajien vieraanvaraisuus, positiivisuus ja kaikkialla aistittava yhteisöllisyys jättivät jäljen.
Draamatunti |
Modernin tanssin tunti |
Kuningatar Beatrix ja prinsessa Maxima ovat olleet tanssin opiskelijoiden vieraana |
Marga esitteli ylpeänä tanssiosaston pukuvarastoa |
Marga on julkaissut vuonna 2006 hollannin kielisen teoksen jazztanssista |
Kivan näköistä toimintaa. Toivottavasti yhteistyö jatkuu tavalla tai toisella.
VastaaPoista