keskiviikko 11. toukokuuta 2016

Tere hommikust


Aika: 9. - 12.5.2016
Paikka: Viljandi, Viro
Matkalla: Pia Haarala & Liisa Metsola


Sepri -vertaisarviointihankkeen projektikokous ja loppuseminaari pidettiin Viljandissa Virossa 9. -12.5.2016.  Matka meni näppärästi Tallinkin laivalla Tallinnaan ja siitä sitten parin tunnin päähän Viljandiin, jonne meillä oli bussikuljetus Tallinnan lentokentän kautta.  

Viljandi on pieni, viihtyisä, hiljainen kaupunki n. 100 km päässä Tartosta. 



Sepri-hankkeen kumppanioppilaitos sijaitsee Vana-Voidussa, joka on n. 5 km
 päässä Viljandin keskustasta. Ammatillinen oppilaitos on remontoitu vanhaan navettaan ja uudet tilat ovat olleet käytössä vasta vajaan vuoden.  Koulu on kauniisti restauroitu. Oppilaitoksessa on n. 500 opiskelijaa ja osaamisaloina auto, kone- ja metalli, kokit, puutyöt ja rakennus. 




Vertaisarvioinnin ollessa käynnissä, hankekoordinaattorit keskittyivät Seprin lopputuotteiden hiomiseen. Hankkeen lopputuotoksena syntyy mm. vertaisarvioijan koulutusohjelma; ohjekirja vertaisarvioinnin toteuttamisen tueksi sekä  kv-toiminnan arviointikriteerit.  Kokonaisuudessaan hanke päättyy lokakuussa 2016.  

Torstaina 12.5. järjestettiin hankkeen loppuseminaari, jossa oli mukana n. 30 - 40 osallistujaa Virosta, Suomesta ja Ruotsista. Lisäksi tietenkin sepriläisiä oli Virosta, Italiasta, Ranskasta, Tsekin tasavallasta sekä Suomesta (Luovi, KPAO, ja KAO).  Seminaarissa esiteltiin vertaisarviointia ja hanketta. Kyselyn mukaan osallistujat olivat varsin tyytyväisiä seminaarin antiin. 


Torstai-illaksi ja kokouksen päätökseksi emäntämme Tiiu oli järjestänyt purjehduksen Vörts-järvellä ja sen jälkeen illanvieton, jossa oli tarjolla paikallisia herkkuja kuten ankeriasta. 


Mitä kaikkea matkalla opittiin:
1) vertaisarviointiprosessi on jo hyvin hallussa 
2) Viron oppilaitokset ovat uudenaikaisia ja hyödyntävät hyvin uutta teknologiaa (aulassa esim. näyttö, josta opiskelija näki suoraan missä hänen pitää olla - haku ryhmän, opettajan, luokan tai aineen mukaan) 

3) työskentelytilojen ja luokkien kalusteet oli valittu huolella siten, että ne sopivat kokonaisuuteen ja esim. luokissa oli eri korkuisia pöytiä ja tuoleja (takana korkeammat kuin edessä)
4) joka puolella oli taidetta, joka teki oppilaitoksesta välittömästi persoonallisen näköisen.










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti