NOVIR - Nordic Visual Impairment
Network on pohjoismainen yhteistyöverkosto näkövammaisten koulutuksen ja
kuntoutuksen alueella. Sen tehtävänä on tukea eri-ikäisten näkövammaisten
opiskelijoiden mahdollisuuksia osallistua opintoihin, työhön ja yhteiskuntaan. Verkosto
koostuu alan ammattilaisista koulutus- ja/tai kuntoutuskeskuksista Tanskassa,
Ruotsissa, Norjassa, Islannissa ja Suomessa – ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa
myös Färsaarilta.Tromssassa meitä osallistujia oli 21.
Tromssan kokous
Hienon aloituksen kokoukselle antoi SKUG-ryhmän
muusikot (SKUG- Samspill og komponering uten grenser/Teamwork and composing
without borders). SKUG centre on osa
Tromssan kulttuurikoulua ja sovelletun
musiikkikoulutuksen resurssikeskusta.
Kokous tarkasteli Novirin tehtäviä, joista tässä muutamia:
- jakaa osaamista näkövammaisopetuksen alueella seminaarien, konferenssien ja erilaisen viestikanavien kautta sekä mahdollistaa osallistuminen
yhteispohjoismaiseen tutkimukseen ja projekteihin
- selvittää mahdollisuuksia kouluttautua ja erikoistua näkövammaisten opetukseen eri osallistujamaissa sekä mahdollistaa henkilöstävaihtoa osaamisen jakamiseksi
- selvittää mahdollisuuksia kouluttautua ja erikoistua näkövammaisten opetukseen eri osallistujamaissa sekä mahdollistaa henkilöstävaihtoa osaamisen jakamiseksi
Seminaareja
Lähivuosien
seminaariaiheista muutamia:
- 2016 CVI, Islanti (CVI cortical
visualipairment/aivoperäiset näkövammat)
- 2016 NCL, Ruotsi (NCL -tauti eli
neuronaalinen seroidi-lipofuskinoosi on keskushermoston etenevä
rappeumasairaus, joka on peittyvästi perinnöllinen sairaus ja ilmenee yleensä
4-7 vuoden iässä. Sen ensimmäisiä haittoja ovat erilaiset näköongelmat.)
CVI- ja NCL-aiheet kuvastavat sitä, että monilla nuorilla näkövammaisilla
opiskelijoilla on näkövaikeuden lisäksi myös muita haasteita ja erityisen tuen
tarpeita.
- 2017 Tactile reading, Ruotsi (Taktiili lukeminen)
- 2018 New Technology, Norway (Uusi teknologia
näkövammaisten opetuksessa) – tämä kohta on varmasti kaikenikäisten
näkövammaisten opiskelijoiden koulutuksen ja työllistymisen kohdalla keskeisen
tärkeä aihe.
Kokous päätti myös lisätä seminaarien saavutettavuutta välittämällä
luentoja verkon kautta.
Ruotsista kuulimme kaksi ajankohtaista aihetta:
Erityisen kiinnostava
omaa työsaraa ajatellen oli pian
valmistuva Annika Winbergin projektityö ja väitöskirja nuorten näkövammaisten henkilöiden
siirtymävaiheesta aikuisuuteen. (Factors
relevant to preventing difficulties for students with severe visual impairment
or blindness when entering the job market or in post-secondary studies.)
Tämän väitöskirjan valmistumista aion seurata.
Tämän väitöskirjan valmistumista aion seurata.
SPSM:n (Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ruotsin erityisopetuksesta
vastaava taho) valmistama kirjanen "Opiskelijat, jotka käyttävät
pistekirjoitusta lukutaidon välineenään – ohjeita ja neuvoja koulutuksen
järjestäjille", joka kertoo selkeästi miksi pistekirjoitus edelleen on sokean henkilön lukutaidon keskeinen väline.
Paljon materiaalia, myös tämä
kirjanen, löytyy osoitteesta www.spsm.se
Päivien aikana saimme kuulla isäntämaa Norjan Statpedistä,
valtakunnallisesta järjestöstä, joka vastaa koko Norjan kaikenikäisten
opiskelijoiden erityisen tuen tarpeesta. Puheenvuoroissa toivottiin mm. yhteistyötä päällekkäisen työn välttämiseksi,
esimerkkinä näkövammaisille oppilaille valmistettavat kohomateriaalit kuten kartat,
joita voisi hyödyntää eri maissa.
Kuulimme myös Statpedin SEAD-palvelusta, joka vastaa saamelaisten
erityisopetuksen järjestelyistä koko Pohjoisnorjassa. Avartava esitys, jossa oli ainakin minulle
uutta asiaa sekä saamelaisten kieli-, kultttuuri- ja koulutusasioista että siitä tavasta,
jolla erityisopetuksen tukea tarjotaan pienelle ryhmälle laajalla alueella.
Kokouspäivät hyödynnettiin aamusta iltaan keskustellen ja esityksiä
kuunnellen. Työtilat olivat hotellin yhdennessätoista kerroksessa, jossa
Tromssan vuono- ja vaaramaisemat tarjosivat huikean ympäristön ja varmasti
edistivät ajatusten lentoa.
Opastetun iltakävelyn jälkeen saimme maistaa pohjoisia herkkuja paikallisesa ravintolassa – ja innokas keskustelu jatkui!
Seuraavan Novir-kokouksen järjestäjä syksyllä 2016 on Valteri, Suomessa. Kokous pidetään Valterin Onerva Mäen koulun uusissa, tammikuussa 2016 käyttöön otettavissa, tiloissa Jyväskylässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti